پزشکان باید بین درمانهای دیابت و درمانهای خاص برای COVID-19 تعادل برقرار کنند

2 آگوست 2020 - محققان اظهار داشتند که مدیریت دیابت در افراد مبتلا به COVID-19 یک "چالش بالینی بزرگ" است. آنها با مروری بر تحقیقات تازه منتشر شده در مورد دیابت و COVID-19، خواستار "رویكرد تیمی یکپارچه" برای "كاهش خطر عوارض پزشکی و مرگ تا حد ممكن" شدند.

این مقاله با یافته های سایر مطالعات موافق است و نشان می دهد افراد مبتلا به دیابت که به COVID-19  آلوده شده اند، دارای نتایج سلامت بدتری هستند که احتمالاً به دلیل تأثیر همزمان چندین عامل مانند سن، قومیت و سایر بیماریهایی است که این افراد به آنها مبتلا هستند.

محققان مجموعه ای از توصیه ها را ارائه کردند که به عقیده ی آنها ممکن است به درمان COVID-19 در بین مبتلایان به دیابت کمک کند.

آنها پیشنهاد کردند كه كنترل گلایسمی كافی برای این بیماران انجام شود و در مورد درمان با كلروكین یا هیدروکسی كلروكین که می تواند باعث هیپوگلیسمی شود، هشدار دادند. این امر به ویژه در بین افراد تحت درمان با انسولین یا سولفونیل اوره رایج است.

نویسندگان نوشتند که گلوکوکورتیکوئیدها برای مبتلایان به COVID-19 که مبتلا به سندرم حاد تنفسی شدید هستند، استفاده می شوند، اما گلوکوکورتیکوئیدها می توانند مقاومت به انسولین را بدتر کنند، گلوکونئوژنز را پایدار کنند و با اختلال در کنترل گلایسمی باعث افزایش قند خون شوند.

محققان به این نتیجه رسیدند که افراد دیابتی مبتلا به COVID-19، بیشتر در معرض خطر پروگنوز بدتر و مرگ و میر بیشتر قرار دارند. با توجه به شیوع بالای دیابت در سراسر جهان، این افراد بخش بزرگی از جمعیت مستعد ابتلا بهCOVID-19  را تشکیل می دهند.

محققان گفتند: پیش آگهی ضعیف تر در میان مبتلایان به دیابت نتیجه احتمالی ماهیت سندرمیک این بیماری است: هایپرگلیسمی، سن بالاتر، بیماری های قلبی و عروقی و به ویژه فشار خون، چاقی و بیماری های قلبی عروقی که همگی در افزایش خطر در این افراد نقش دارند.

 با این حال، این تصویر پیچیده تر از این است، زیرا فاکتورهای اجتماعی از قبیل محرومیت و قومیت و همچنین عوامل مرتبط با زمانی که بیمار مبتلا به COVID-19 شدید، نیاز به مدیریت داشته باشد، در آن نقش دارند. در اینجا، یک پزشک نه تنها باید وضعیت سلامت فرد مبتلا به دیابت را در نظر بگیرد، بلکه بین معالجات برای کاهش سطح گلوکز با درمان های خاص برای عفونت ویروسی به دقت تعادل برقرار کند. این تحقیق توسط دانشگاه پیزا پشتیبانی و در The Lancet منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/aug/doctors-must-balance-diabetes-treatments-and-specific-covid-19-treatments.html